Saturday, March 19, 2011

slogan utk persatuan ku utk kali ini..

" HATI YANG BERSIH, PEMANGKIN JURURAWAT TA'DIBI "


Salam perjuangan.. setiap pemimpin yang baru atau program yang baru mempunyai penyampaian tersendiri utk sesuatu yg ingin disampaikan, ku tertarik dengan pembawaan rektor baru di kolej ku yang ingin membawa semua mahasiswa/i kearah insan yang ta'dibi,(yang beradab..) Dewasa ini, rata2 golongan muda telah pudar adabnya dalam kehidupan seharian. Apabila semakin pudar nilai ini, akn terjadilah rasa tidak hormat menghormati antara satu sama lain, nauzubillah..Sebelum ku menghuraikan konsep ta'dibi ini, ku mulakan dgn penerangan makna "HATI YANG BERSIH"

"HATI YANG BERSIH"
Firman ALLAH SWT,
" (iaitu) di hari harta dan anak-anak lelaki tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang suci bersih." (asy-syu'ara:88-89)
Perkatan 'bersih' dalam bahasa arab bererti bebas dari segala keaiban atau kekotoran batin. Orang2 yang mengaku beriman kepada Allah mestilah mempunyai sifat jujur, ikhlas, suci dan benar di dalam hati mereka.

Firman Allah SWT,
"kepunyaan Allah lah segala apa dilangit dan dibumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada didalam hatimu atau kamu menyembunyikannya, nascaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni sesiapa yang dikehendakiNya dan menyiksa siapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."  (al Baqarah:284)

Allah tidak mempekirakan ucapan yang dilakukan oleh seseorang kerana menghadapi sesuatu tekanan dan penyiksaan dari sesuatu pihak, sebaliknya berpura-pura beriman sedangkan didalam hati tidak adalah dosa yang sangat besar. Menolak ALLAH didalam hati tetapi menyatakan beriman di depan manusia, merupakan perbuatan orang-orang yang munafik. Maka, tidak hairanlah jika orang-orang munafik itu ditempatkan didalam neraka Jahanam yang paling bawah sekali..

"PEMANGKIN...
menurut dewan bahasa dan pustaka, (http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=pemangkin)
ialah faktor yg mempercepat se­suatu tindakan atau proses,atau tindakan perubahan..

"...JURURAWAT...
Menurut dewan bahasa dan pustaka (http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=JURURAWAT)
ialah orang yg kerjanya merawat orang sakit (di hospital); kejururawatan hal yg berkaitan dgn (pe­kerjaan, tugas, urusan,).

 ..TA'DIBI"
Konsep Ta’dib yang dipelopori Syed Muhammad Naquib al- Attas merupakan suatu gagasan pendidikan dalam Islam yang bermatlamat untuk menjadikan manusia yang seutuhnya serta mempunyai kecerdasan intelektual yang berlandaskan pada moral dan agama dalam melaksanakan kewajibannya. Hal ini dapat dilihat menerusi konsep ta'dib yang telah mencakupi konsep ilmu dan amal. Dalam konsep ini dijelaskan bahwa setelah manusia dikenalkan akan kedudukannya, ia diharapkan dapat mengamalkan ilmunya dengan baik dalam kalangan masyarakat berdasarkan nilai-nilai moral dan ajaran Islam.
Menurut Prof. Naquib al-Attas, adab adalah:
       Pengenalan serta pengakuan akan hak keadaan sesuatu dan kedudukan seseorang, dalam rencana susunan berperingkat martabat dan darjat, yang merupakan suatu hakikat yang berlaku dalam tabiat semesta. Pengenalan adalah ilmu; pengakuan adalah amal. Maka, pengenalan tanpa pengakuan seperti ilmu tanpa amal,  dan pengakuan tanpa pengenalan seperti amal tanpa ilmu.
      Keduanya sia-sia karana yang satu mensifatkan keingkaran dan keangkuhan, dan yang satu lagi mensifatkan ketiadasedaran dan kejahilan,(SM Naquib al-Attas, Risalah untuk Kaum Muslimin, (ISTAC, 2001).
Sebagai contoh manusia yang beradab terhadap orang lain akan tahu bagaimana mengenali dan mengakui seseorang sesuai harkat dan martabatnya. Dalam masyarakat yang beradab, seorang penghibur tidak akan lebih dihormati jika dibandingkan dengan golongan ulama dan terpelajar. Begitu juga seorang wanita fasik, seharusnya ditempatkan pada tempatnya yang tidak lebih tinggi martabatnya dibandingkan muslimah yang solehah. Itu merupakan antara contoh cabang adab kepada sesama manusia.

Al-Qur’an menegaskan bahawa contoh ideal bagi orang yang beradab adalah Nabi Muhammad s.a.w., yang disebut sebagai manusia Sempurna atau al-insan al-kulli. Maka, matlamat utama dalam sistem pendidikan Islam haruslah menjadi cerminan ke arah melahirkan manusia yang beradab dan sempurna.

Dalam pada itu, jika benar-benar diteliti, konsep TA’DIB adalah konsep yang paling tepat untuk pendidikan dalam Islam berbanding Tarbiyyah dan Talim. Menurut Syed Naqiub, ”Struktur konsep Ta’dib sudah menyangkut unsur-unsur ilmu (‘ilm), instruksi (ta’lim), dan pembinaan yang baik (tarbiyah).

Sementara itu, beliau juga mendefiisikan orang yang terpelajar sebagai orang baik, dan ‘baik’ yang dimaksudkan di sini adalah adab dalam erti kata yang menyeluruh iaitu yang meliputi kehidupan spiritual dan material seseorang, serta yang berusaha menyemai kualiti kebaikan yang diterimanya. Oleh karana itu orang yang benar-benar terpelajar menurut perspektif Islam didefinisikan al-Attas sebagai orang yang beradab.

APA ERTI PELAJAR KEJURURAWATAN YANG BERADAB?
) ADAB terhadap Allah s.w.t
) ADAB terhadap Rasul.
) ADAB terhadap ibu bapa dan keluarga.
) ADAB terhadap guru / pensyarah.
) ADAB terhadap ilmu pengetahuan
) ADAB terhadap bahasa (dalam berkomunikasi)
) ADAB terhadap rakan-rakan.
) ADAB terhadap persekitaran (dimana sahaja anda berada).

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...